الصحة والمراة والجمالهات ودنك

نشطاء ” فيس بوك ” يسخرون من تجنيد الفتيات فى مصر

كتبت / نيرمين وجدى

تعاطى نشطاء موقعي التواصل الاجتماعي «فيس بوك وتويتر»، مع هاشتاج «تجنيد البنات»، للسخرية من شائعة تجنيد الفتيات في الجيش، التي انتشرت على صفحات مواقع التواصل الاجتماعي، بالرغم من توضيح غادة والي وزيرة التضامن الاجتماعي أن قرار تجنيد البنات في الخدمة العامة والوزارات المختلفة وليس بالجيش.

وقد تصدر هاشتاج «تجنيد البنات» تراند مصر على تويتر، حيث انطلقت معه تعليقات المتهكمين على الشائعة.

علشان خاطرى 
قال عادل مصطفى :« يا فندم ممكن إجازة.. =لا.. طيب وعشان خاطري»، وعلق عامر الديب:«عسكري سارة !.. = أيوه يا بيبى.. -طب دى أديها أوامر ولا حضن»، ورد علاء كاستون:«لو بيحبك بجد هيستناكي لما تخلصي جيش».

وتابع عثمان المذبهل: «كله على الله احنا بنجتهد وبنفكر ازاى هتحلقوا ميرى». 

افهم لوحدك
وقال ايمن عبدالرؤوف : «طيب خلينا متفقين ان نص بنات مصر هتاخد رفد طبي جراحة وهيتصلوا بأبوهم يجي يستلمهم من التجنيد»، وأضافت سهام النمر:«-مالك يا عسكري فولانة؟.. =مليش يا فندم ما أنت لو مهتم كنت عرفت لوحدك». 
وعلق أحمد كابو:«عسكري ندي، أرمي اللبانة إللي في بوقك وأقفي عدل!.. -لو مش عجبك روّحني»، ورد محمد البمبي:«طبعا لو بنت وحيده تاخد إعفاء»، وتابع مجدي اليمني: «على بركة الله خلينا نستريح من قرفهم شوية».

مش هلبس زيها
وقالمرتضى عزام :«الآي لاينر لايزال في جيبي»، وأضافت خلود محمود: «مالك يا عسكري خلوود!؟؟.. =لا مهو يا فندم أنا مش هلبس نفس الطقم اللي سارة لبساه لو حصل إيه»، وعلق رفعت: «عسكري سارة طبعًا مش هيعرف يحارب في الشمس عشان الآي لاينر ما يسحش». 

ورد على شكرى : «الحكومة عاوزة تجند البنات إجبارى.. كده أبلغ عنك بقا وأنا ضميرى مرتاح.. يلا أهى تبقا الحكومة نفعتنا بحاجة»، وسخر على جيمي: «إسرائيل نشرت كتيبة بنات على الحدود المصرية وسمتهم (قطط الصحراء) إحنا بقا نبعتلهم البنات الغفر بتوعنا ونوريهم (ذئاب الجبل)».
خناقة على الكحل :
وتابع منتصر :«خناقة على أقلام الكحل في عنبر ٦ يا فندم»، وقالت زهرة بيسان: «تجنيد البنات موافقة بس بشرط يكون في مكان على بحر وميكونش فيه صراصير ولا فئران ويكون لينا يوم في الأسبوع أوبن داي».
print
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى